måndag, juni 23, 2008

Dag 0 Arlanda - san francisco

De är tidig morgon här i San Francisco och våra jetlaggade kroppar ville inte sova så länge. Rättare sagt är klockan 07:40, lägg på 9h och ni har den svenska.
De blev min klart längsta dag någonsin igår. vi kom rätt försenade fram till vårt hotel strax efter kl 01 inatt. Flyget från atlanta var 1.5h försenat. Vi hann knappt hämta våra väskor på flygplatsen så kom en hurtig amerikanare fram och frågade om vi skulle till downtown. Klart de tyckte vi, snabb taxi, men vart var taxibilen och taxametern osv? Vi hoppade in i en stor lyxig bil med värsta sätena där vi tillsammans med ännu en passagerare fick skjuts in. de ska ta ca 20-30min in till stan men de gick nog på halva tiden, lämpligt :) behöver jag säga de var svarttaxi? Men vad gjorde de, de gick snabbt, vi fick skjuts fram till dörren  och mycket lyxigare än en gammal taxibil.
Resan gick bra, vi fick massa mat på flyget. dock var de mindre lyxigt och rymligt än vi tänkt oss. Vi var rätt paranoida och småskraja redan på arlanda där vi inte ens hann checka in innan en amerikan tog våra pass, kollade upp oss i databasen och ställde massa dumma frågor om vårat bagage. vad hade vi då egentligen att vänta i usa när de var så hårt redan här? Lite besviken måste jag säga att de var otroligt trevliga och kollade i princip inget alls här i usa. Alla rykten om utfrågningar och otrevliga miner existerade iaf inte i atlanta.

Nu ska vi ut och äta frukost och kolla oss omkring. Ha de bra där hemma så uppdaterar vi ikväll igen(eller tidigt i morgon bitti eran tid).


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Kollade din sida och dom fina foton som var där.
Jag har variot på dom platser och när jag ser bilderna längtar jag över till California.
Skall försöka komma över snart.
Hasse

Anonym sa...

hehe, det där med hurtig amerikanare känner jag igen. Var i NYC för andra gången nu i våras. Direkt när vi kommit ut efter ha hämtat väskorna kom det en stabil mörk kille och frågade om vi skulle ha taxi. Ehh ja, sa jag lite förvirrat, eftersom jag inte var beredd. Då tog han bara en av av våra väskor och knallade iväg rätt så snabbt. Bäst att hänga på tänkte jag, så vi inte blir av med väskan. Visste ju inte vad det var för kille. Ut till taxi-bilarna, men så gick vi bara förbi ut på en stor parkering. Kom fram till en sunkig chysler minibuss. Misstänkte nästan det = svarttaxi.

Men det funka fint som tusan. Snabbare än taxi, ända fram till dörren. $10-15 billigare än en riktig taxi. Kanon. Men lite osäker var man. Jag kände dock att det var tur att jag varit där förut och visste ha vägen gick. Bra ifall ha skulle vika av på något konstigt ställe. Gick inte heller att öppna bakdörren (skjutdörr) innefrån, så man var lite nojjig pga. det också :) Dessutom pratade jag bättre engelska/amerikanska än honom!?!

Hur som helst, snabbare och billigare än taxi. Och vi kom fram helskinnade :)

/Fredrik