torsdag, juli 03, 2008

Dag 10 - San Diego

Jag ska börja med att berätta en otroligt viktig sak jag missade i förra inlägget. När vi var på stranden på väg tillbaka till santa monica piren igår så ropade Helana helt plötsligt: "HAJ"! Haha täckte jag och dumförklarade nästan henne. Där är den igen mellan båtarna där ute. vart då sa jag? Efter några sekunder mellan 2 stora vågor bara 20 meter ut så ser jag plötsligt en stor svart fena ovanför vattenytan under 2-3 sekunder. några badade vid vattenbrynet och en kille simmade utanför. tysta stod vi där och försökte se den igen, dock såg vi inge mer. Vi vågade dock inte säga något då vi inte vet riktigt vad vi såg, men inge folk var precis där vi såg fenan och inga surfare eller folk med andra detaljer man skulle kunna ta för en hajfena. dock såg Helena den 3 gånger och enbart för att jag såg samma sak en gång så tror jag att de kan ha varit en haj eller liknande. hade jag inte sett vad jag såg hade jag aldrig trott på de men nu är man väldigt fundersam på vad de kunde varit. vithaj är iaf struket från listan för fenan var svart. delfin? späckhuggare gillar väl inte dessa varma vatten. ja svaret på vad de egentligen var vi såg får vi nog aldrig. men läser ni om nå hajrapport från los angeles området i dagarna så kan vi sett den skyldige :D


Idag vaknade vi utbrända och sönderbrända i Oceanside. Vi beslutade direkt att de inte skulle bli nå strandaktiviteter idag. När vi kollade ut genom fönstret blev vi nöjda då vi såg att de var mulet väder. Perfekt tänkte vi och begav oss till ett gammeldags hederligt amerikanskt diner som man brukar se i tv-serier och filmer, carrows tror jag de hette. Där åt vi för första gången en riktig amerikansk frukost med pannkaka, toast, bacon, korv och ägg.


På vägen till san diego bestämde vi oss för att de skulle bli en lugn dag på san diego zoo som är ett av de största zoo'na i världen vad jag förstått, de har massa ovanliga djur vilket fall. de var lite lättare sagt än gjort att hitta dit då de inte var skyltat dit konstigt nog, tur vi hade gps. dock var de massa folk där så på nå sätt hittar folk dit iaf :D


Tro på tusan när vi stiger ur bilen och upptäcker att de plötsligt blivit klarblå himmel och solen tar som tusan i värmen. på med långa shorts och långärmad tröja för att skydda sig. Sen gick vi runt i all skugga vi kunde hitta och beskådade så många djur vi orkade i lugnt tempo. Bland höjdpunkterna var isbjörn, jättepanda, koalabjörn, och anaconda orm. Många av dessa kan man nästan bara se på detta zoo, bara en sak som att få se en isbjörn var riktigt imponerande, de var så fina och gulliga, riktiga livsnjutare. även den enormt stora kondor fågeln och amerikansk havsörn var mäktiga. de fanns hur mycket djur som helst, bara ormutbudet var enormt. vi traskade runt till 16:30 tiden då vi åkte mot motellet vi skulle bo på här i san diego. dock skulle en livsmedelsaffär besökas först och Helena blev överlycklig när kedjan Target låg i princip bakom husknuten. 


nu är vi på motellet för en lugn hemmakväll. De är rätt livat i området då american idol sänder från stadion som bara är några kvarter bort.


Dagens frukost.

...

Isbjörn!

Nallen njuter ordentligt!

Så söta pandor!

Lite solskadade..

Inga kommentarer: