söndag, juli 06, 2008

Dag 13 san diego - phoenix

Idag lämnade vi kusten och begav oss in till arizonas öken! Vi startade tidigt då de var en bra sträcka vi hade att avverka. Vägen slingrade sig genom den bergskedja som går utmed västkusten innan vi efter ett tag kom ut på de platta landskapet som ligger på samma nivå som havsytan. efter ungefär halva färden passerade vi gränsen till delstaten arizona. vi körde en bit in innan vi stannade för bensin och toabesök. Gissa om jag fick en chock när jag öppnade bildörren! Jag visste de vr varmt här ute men hade aldrig kunnat föreställt mig denna värme, t.o.m vindarna var stekheta, detta var ändock bara en försmak om vad som komma skulle.


vi fortsatte genom de platta landskapet som ändå skiftade en del i färg och växtlighet, otroligt fint. Vägarna är så otroligt raka och som snabbast fick man köra 75mph vilket är 120km/h. inte många bilar man trängs med heller på den separata 2-filoga körbanan. Vi använde oss av cruse control så vi behövde varken gasa eller styra i princip, otroligt lätt körning men man blir lätt trött.


När vi kom fram till phoenix åkte vi först till de hus och område där helena bodde när hon var här för två år sedan. de var inte hemma utan hade flytt värmen till bättre klimat som de brukar göra på somrarna och jag förstår varför. När vi parkerade och steg ur och jag möttes av en ännu värre hetta än förra stoppen så blev jag mållös. Jag har varit i turkiet där de då var 44 grader i skuggan och över 50 i solen, men de kan inte mätas i denna hetta. i grader är de inte varmare här men just luftfuktigheten gör att de verkligen bränner när man går ut. t.o.m vindarna är som eldflammor. vi åkte till hotellet och fick som tur var checka in trots vi var över 2h tidiga. Vi intog direkt poolen och de var hur skönt som helst. över 40 grader ute och säkert 30 grader i vattnet gjorde de lagom svalkande och skönt.


Hotellet vi bor på heter "four points sheraton" och är ett lite finare hotell, riktigt fint faktiskt med mycket att erbjuda. De har eget gym och fin resturang med bar osv, för att inte tala om de fina rummet och allt som ingår där. Jag hade lätt kunna stanna här fler nätter.


efter badandet och ännu mer sol på vra redan brända kroppar så flydde vi till gallerian som ligger alldeles intill där helena shoppade lite kläder. vi kollade in food courten med all snabbmat med borgare som vi är på denna resan så blev de istället en finare resturang där vi käkade gott kött och kyckling.


när vi kom tillbaka till hotellet gick vi till baren för att äta efterrätt. de var ett stort bröllop intill med 160 gäster så vi hade baren och en bartender nästan för oss själva. De satt även en medelålders dam där och intog martinis. Vi började med varsina drinkar medan vi valde vilken dessert vi skulle ha. bartendern var otroligt trevlig och vi pratade mycket. han både rekommenderade dessert och gjorde specialdrinkar till oss. vi pratade en del med honom och kvinnan om vår resa och lite annat. vi fick också en del tips om las vegas så de var bra.


Desserterna var utan att överdriva enorma. jag fick två brownies med glass och grädde på och helena fick nåt med banan och glass. de var som en hel middag. vi sköljde ner de med ett par drinkar var och vi är otroligt nöjda med att vi gick dit och intog de hela vid baren, de var riktigt trevligt att få vara lite social och prata med amerikanarna.


i morgon blir de sedona och grand canyon, hoppas även hinna med lite av route 66. Bilder till senaste inläggen kommer, jag lovar :)



Färden började med bergigt landskap.

...

Landskapen blev plattare..

And then there was.. ÖKEN! :D

Utkanten av Phoenix.

Helt ok säng på ett helt ok hotell!

Jag i hotellbaren med den fetaste efterrätten jag käkat!

Helena med drink.

Inga kommentarer: